"Egy szappanbuborék is egy világ,
s egy világ is egy szappanbuborék."
(Reményik S.)



2013. november 10., vasárnap

SOLE szappan és a tengeri csillag



Az elmúlt időszakban sokszor találkoztam különböző német nyelvű oldalakon a SOLE szappan kifejezéssel. Ha szappanról van szó, mindenre kíváncsi vagyok!:) Így számomra (mint már sokszor) ismét elkezdődött egy kutatás, keresgélés és egyben tanulás a témával kapcsolatban.

Mit is nevezünk valójában SOLE szappannak?

A solénál a lúg egy sóoldatban lesz elkeverve, és nem a relatív folyékony masszához adagolva mint a só(s) szappannál. Mivel a só(s) szappan esetében általában speciális recept alapján, a habzást elősegítő olajok magasabb %-ban szerepelnek (pld. kókusz) ezért bizonyos bőr típus érzékenyebben reagál (száraz bőr) . Ellenben a SOLE minden recepttel elkészíthető! A só mennyisége kevesebb mint a só(s) szappannál.
Összehasonlításként - só(s) szappanról akkor beszélünk, ha a só mennyisége közel azonos arányban szerepel az összes olajmennyiséggel. A sole esetében ez kb. 30gr só / 100ml vízben oldva. Ettől több valószínűleg nem is oldódna fel.;) Állagra, a struktúráját tekintve egy kemény, sima felületű szappanunk lesz, látható sókristályok nélkül.

Hogyan számoljuk ki a folyadék és a só mennyiségét?

A hideg eljárással (CP) készített szappanban a lúg oldásához szükséges folyadék mennyisége nagyjából egyenlő az összes zsír súlyának egyharmadával. Általában egy átlagos receptnél 33% folyadékkal számolunk. A só mennyisége 30gr / 100ml víz, tehát 1kg olajhoz 333ml vízből és 100gr sóból készítjük az oldatot. A só teljes feloldódásához a vízben kb. 1 napra van szükség. Egy minőségi szappan élkészítéséhez általában a tengeri só javasolt, de a sima asztali só is megfelelő az eljáráshoz. A Holt-tengeri sóval a magas kalcium és magnézium  tartalma miatt nem kivitelezhető.

Hogyan készül a SOLE szappan?

A művelet azonos a hideg eljárással (CP) készült szappannal. A különbség az, hogy a komplett feloldott sóoldathoz adagoljuk az NaOH-t. Ettől a lúgos oldat tejszerűvé és sűrűbbé válik...ilyen lesz.



Ezt szitán átszűrve adagoljuk az előzőleg kimért olajokhoz. Itt jól látszódik a fénylő olajréteg a tetején...


amit röviden mixerrel, majd kanállal addig keverünk míg teljesen homogén masszát nem kapunk.
A formába kerülés után, hasonlóan mint a só(s) szappannál, sütőbe tesszük (kb. 50C') és a szappanosodási folyamat ott zajlik le. Pár óra elteltével ha már elég kemény, kivehető a szilikon  formából. Gyakorlottabbak, ha tömb szappant készítettek még langyos állapotban szeleteljék fel.:)

Röviden írnék még a szappankámról is.:)
Az 1:1 sole szappan szép fehér színéhez társításként a kék szín jutott még eszembe. Só, kék és fehér - TENGER. A tengerben pedig tengeri csillag. Az elképzelést tett követte. Különböző technikákkal próbáltam a hullámokat is stilizálni... több-kevesebb sikerrel.;)


Összetevők: olíva olaj, kókusz, sheavaj, ricinus és jojoba olaj
                  tengeri só, selyem, kék kozmetikai pigment
illat: Sex on the beach illatolaj
         Exotic Seawind    illatolaj - a kettő keveréke egy igazán izgalmas illatot ad a szappannak.;)

...és zárásnak:
A bejegyzésben előforduló szappanos információért segítségemre volt a német szappanos fórum kémikus moderátora (Aconita), akivel tavaly egy szappanos Workshop alkalmával személyesen is találkozhattam. Köszönöm!



27 megjegyzés:

  1. Nagyon kedves vagy,hogy megosztottad velünk ennek a csoda finom szappannak a receptjét!

    VálaszTörlés
  2. Ez valami nagyon izgalmas!!!! A design is lenyűgöző (mi az, hogy "több-kevesebb sikerrel"?!? Ez abszolút siker!!!)... Mindenképpen szeretnék belőle egyet, lehet belőle venni, ha megérik? Remélem, hogy nem bánod, de meg is osztottam a facebookon ezt a bejegyzést...

    Omar Anyu

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Csere-bere rendben? Olvastam.;)

      Törlés
    2. Persze. Mit szeretnél tőlem? Vagy rám bízod? Most szuper tusfürdőket gyártok (kecsketejeset, levendulás kézmosó gélt... stb.)... ez lesz majd az új téma a weboldalon is, csak még gyűjtöm a tapasztalatot, infókat a cikkhez. Gondold át, hogy mit szeretnél cserébe. Üdv

      Törlés
  3. Tejóég! A tudtom nélkül én már csináltam SOLE szappant. :)) Igaz, az arányok nem ezek voltak, de majdnem.
    Jó ez a cirmi szappan! :)))))

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Ezek az arányok az 1:1 solera vonatkoznak. Ha kevesebb sót használtál a sós oldatodhoz, az attól még szintén sole.;)

      Törlés
  4. nagyon szép szappan és izgalmas összetétel!

    VálaszTörlés
  5. Juccantó vezetett ide, az orromnál fogva... :))) nagyon kedves tőled, hogy megosztod a tapasztalataid, én nagyon köszönöm!!!
    Sóoldatosat én is próbáltam, de kevesebbel, ám mostantól bátrabb leszek ;)

    VálaszTörlés
  6. A célom ezzel az írással az volt, hogy amit tanultam azt tovább adjam! Köszönöm a kedves elismeréseket és megjegyzéseket.:) Kívánok Nektek további sikeres szappanozást és gyönyörű szappankákat!
    Üdv, Judit

    VálaszTörlés
  7. Véletlenül találtam ide, aminek nagyon örülök. Nagyon szépen köszönöm, hogy megosztottad a tapasztalatodat. Én is el fogom készíteni. Nagyon szépek a színárnyalatos szappanjaid. Ilyeneket még csináltam, így csak csodálni tudom. Nagyon tetszik még a "bélyegzős" minta a szappanokon. Át fogom nézni az egész blogodat, amihez szívből gratulálok, mert nagyon tartalmas és sokat lehet belőle tanulni.
    Köszönettel: Marica

    VálaszTörlés
  8. A Tiszta Szívvel Műhely legújabban elküldött cikke után találtam ide. Köszönöm a segítést és azt a rengeteg információt, amelyet közre adtál. Így még nem készítettem szappant, ezt a technikát én is kifogom próbálni. Nagyon klassz!
    Köszönettel: Évi

    VálaszTörlés
  9. Szia! Nem tudom gondolkodtál e még rajta, hogy meleg víbe tedd a sót, vagy melegítés közben oldd fel a sómennyiséged. A klasszikus kémiai szabályok szerint melegítés közben könnyebb az oldat telítése. (ugyanígy telítik a CuSO4 oldatot a permetezéshez szükséges kékkő kristályosításához.) Így talán jelentősen kevesebb időbe telik a só teljes feloldódása a folyadékban. Üdv!
    u.i.: igazán értékes recept :)

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Ismeretlen!
      Persze hogy gondolkodtam rajta és igazad is van.;) De tudod nekem nem sürgős, közben készítek legfeljebb egy másik szappant.:)
      Azt azért megosztod velem, hogy kitől kaptam a hasznos tanácsot?

      Törlés
  10. kerdesem volna....
    azt vettem eszre, hogy a sole szappanjaim tornek, darabosodnak.... mi lehet az oka

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Mindent úgy csináltál ahogy leírtam? A só amit alkalmaztál nem Holt-tengeri, Jódozott...és rásegítettél a szappanosodásra egy kis meleggel?
      Ezekre tippelek, mint hibalehetőség. Nálam még nem fordult elő ilyen probléma, pedig elég sok solét készítettem az elmúlt hónapokban. Ami még eszembe jutott...milyen arányban vannak a telített zsírok a receptedben?

      Törlés
  11. A fent említett illatolajakat hol lehet beszerezni? És mennyit érdemes 1 kg masszához tenni összesen?

    VálaszTörlés
  12. Az illó és illat olajokat Németországból szerzem be. Ha érdekel a dolog, a fenti email címre írj privátban. 1kg masszához az illókból és az illatolajokból is, általában 20ml használok.:)

    VálaszTörlés
  13. Kedves Judwil! Szeretném megkérdezni,hogyha sajnálatos módon a folyadék mennyiség számításánál figyelmen kívül sikerült hagynom a só súlyát(vagyis a folyadékom azzal a 10 dkg-al kevesebb, ami a só súlya) a szappanosodás megfelelő módon létrejön-e?
    A számításom szerinti folyadékmennyiség 30 % lett.
    Kérlek, írd meg használható lesz-e a szappan, fogja-e tudni mindazt, amit itt tőled tanultam, illetve nem rontottam-e a helyzeten azzal,hogy a sütöbe is betettem?Köszönöm előre is a segítségedet!
    Üdvözlettel : Andi

    VálaszTörlés
  14. Kedves Andi!

    Nyugodj meg, minden rendben lesz vele.;) Hamarabb fog keményedni ... de szerintem ezt majd látni és tapasztalni is fogod.
    Üdv, Judit

    VálaszTörlés
  15. Drága Judwil!
    Hálás vagyok,hogy válaszoltál,már ki is vettem a formából.Sajnos nehéz volt beletaposni,de van közte olyan,amelyik egész jól néz ki.Ami miatt izgultam,hogy a kevés folyadék miatt nem szappanosodik el,de ránézrésre egyenlőre rendben van.
    Üdvözlettel:Andi

    VálaszTörlés
  16. Kedves Judwil! Este készítettem el az első sole szappanomat amivel valami baj lehet!!! még most sem kemény. és már délelőtt van!!! kuka lett az egész szappan?
    50% oliva,30%kókusz,10%shea,5%kakaó,5%ricinus,140 gr lug, 380gr folyadék (ami 100 gr konyhasót tartalmaz feloldva, bár 333 ml-ben oldottam viszont 380 gr kellett!!) Tudnál s.o.s.-ben válaszolni?
    köszönettel Judit.

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia! Betetted a formát a sütőbe pár órára mint ahogy írtam?

      Törlés
    2. Kedves Judwil.
      50 fokon sütöttem,este 21-től. És ma 11-kor kiszedtem mert meguntam :) kicsit megpúposodott a szilikonban és féltem, hogy kipukkan :) a fogpiszkáló még mindig belement nagyon könnyen. Hagytam kihűlni, és kiszedegettem, töbnyire sókristályosak. A sole szappanokat csak arcra, vagy testre is ajánlod? A szappan receptem szerinted jó? Vagy esetleg több só kellett volna? vagy más só?üdv. Judit

      Törlés
    3. A recepttel minden renden van. A konyhasó nem volt igazán jó választás! 333ml vízben 100gr sónak maradéktalanul fel kellett volna oldódnia. Mindig finomra őrölt tengeri sót használok, tökéletesen működik. Sütőzni elég lett volna jó két órán keresztül és azután a sütőben hagyod kihűlni. A sole szappan egy kiváló fürdő szappan, egy bizonyos sótartalommal és kellő habzással. Igazából nem tudom, hogy mit történhetett, ha mindent a leírtak szerint készítettél. Ha legközelebb próbálkozol, mindenképpen tengeri sót használj. (Nem Holt-tengerit, csak tengerit - minden boltban kapható.)

      Törlés
  17. Kedves Judwil!
    Köszönöm szépen hogy megosztottad ezt a receptet,így én is neki mertem kezdeni sole-t készíteni,de azt hiszem ugy jártam mint Jucus,az enyém is puha lett,szélein nem is törik hanem kicsit morzsálódik,már egy hete készült,ma nem birtam tovább várni, kipróbáltam:-)
    szépen habzik,nagyon jó az illata is (jázmin)olyan érzésem volt hogy ha víz éri szétolvad a kezembe,de nem egészen szappanként viselkedett :-) Himalája sót használtam ez miatt lett puha?még egy kérdésem van,a sütős szappannak mennyi az érési ideje?

    VálaszTörlés
    Válaszok
    1. Szia Zsóka! A sütőzésnek ez esetben a szappanosodás gyorsabb lezajlásában van szerepe. Ne tévesszen meg a meleg eljárás (HP) módszer. Szóval az érési ideje azonos a normál hideg eljárással (CP) készült szappanokéval. Nem tudom mire vélni a puhaságot ... Mindenkinek csak azt tudom javasolni, hogy finom Tengeri sót használjon, a formát takarja le a sütőben és mindent a leírtak szerint készítsen. Sok sikert a további szappanokhoz! Üdv, Judit

      Törlés
    2. Judit,köszönöm a válaszodat :-)

      Törlés